Skip to main content

Har I styr på tidsregistreringen?

På baggrund af en EU-dom afgivet i 2019, er alle virksomhederne med adresse i EU-landene påkrævet at indføre tidsregistrering. Kravet gælder alle arbejdsgivere, uanset selskabsform, størrelse og antal ansatte.

Fra d. 1. juli 2024 er jeres virksomheden påkrævet at tidsregistrere. Derfor er det ved at være sidste udkald til at få anskaffet et pålideligt tidsregistreringssystem.

De nye reglerne er til for at beskytte arbejdstagerne, ved at sikre at reglerne fra arbejdstidsdirektivet overholdes:

  • Medarbejder må ikke arbejde mere end 48 timer inkl. overarbejde pr. uge – beregnet over en periode på 4 måneder.
  • Medarbejder skal have 11 sammenhængende hviletimer indenfor 24 timer
  • Medarbejder skal have en ugentlig fridag.

Nogle medarbejdere kan være undtaget kravet om tidsregistrering. Dette kan fx være:

  • Personale med ledelsesfunktioner, eller andet personale, der har beføjelse til at træffe selvstændige beslutninger.
  • Samme gælder ved arbejdende familiemedlemmer.

Har I en arbejdsplan, evt. udfyldt i forbindelse med ansættelsen, hvor arbejdstiden er angivet, er der kun krav på at registrere de dage, hvor den faktiske arbejdsdag afviger fra den aftalte og/eller den skemalagte dag. Der er ikke krav om at starttidspunkt og sluttidspunkt på dagen skal registreres.

Som virksomhed må I selv bestemme, hvilket system I ønsker at bruge til tidsregistrering. Derudover er der ingen krav om at det skal være digitalt. De eneste krav til systemet er at det skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt.

Sidstnævnte kræver at tidsregistrering ikke ligger på arbejdsgivers private computer.

Som arbejdsgiver kan du finde den løsning, der giver bedst mening hos jer – et excel-ark, en app eller et tidsregistreringssystem. Registreringen kan med fordel indeholde en underskrift fra både medarbejder og arbejdsgiver, hvis der er udskrevne timesedler.

Som arbejdsgiver skal i gemme oplysningerne i 5 år.

Har I spørgsmål eller ønsker I vejledning til systemer og processer, er du meget velkommen til at kontakte regnskabsassistent Helle Adeler Jensen på tlf.: 4822 5208 eller e-mail: haj@agrovi.dk.

Hvad kan vi hjælpe
dig med?

  T: 48 22 52 00
  agrovi@agrovi.dk

Kommende begivenheder

26
august
Jeg en gård mig købe vil – Mandag d. 26. august
JEG EN GÅRD MIG KØBE VIL – HILLERØD Interessen for at flytte på landet er stor. Det at bo på…
07
september
Kom med til Regenerativ Høstfest på Øm Klostergaard!
Øm Klostergaard inviterer i samarbejde med Agrovi, Tænketanken Frej, DM BIO, Lejre Kommune og ROMU til regenerativ høstfest! Vi har…
28
oktober
Jeg en gård mig købe vil – Mandag d. 28. oktober
JEG EN GÅRD MIG KØBE VIL – HILLERØD Interessen for at flytte på landet er stor. Det at bo på…

Shopping cart0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
0