Agrovi Nord
Industrivænget 22
3400 Hillerød

Speeddating om lokale fødevarer

“Råvare Match” er navnet på et nyt speeddating-koncept for en række netværksmøder mellem økologiske fødevareproducenter og mulige aftagere af lokalt producerede fødevarer i Region Hovedstaden.

I lighed med TV-succesen “Løvens Hule” får fødevareproducenter her mulighed for at fortælle om deres produkter og konkrete koncepter overfor et udvalgt panel af mulige aftagere. Københavns Madhus står bag og skaber rammerne for netværksmøderne, der afholdes i regi af Madfællesskabet og Region Hovedstadens fyrtårnsprojekt for udvikling af fødevareerhvervet.

Deltagere søges

Lige nu har Københavns Madhus stadig plads til passionerede producenter til Råvare Match d. 24/10, 29/10 og 14/11. Så spring til, hvis du søger nye veje til afsætning af dit produkt, eller du bare gerne vil teste om dit produkt kan fange aftagernes interesse.

Sådan foregår det

Forud for netværksmøderne tilbyder Københavns Madhus pitch-træning til de deltagende producenter. Under netværksmødet introducerer aftagerpanelets 3-4 deltagere kort sig selv med vægt på koncept, krav til leverandører og aftagerkapacitet. Herefter pitcher fire producenter hver især deres produkt på 4 min. med efterfølgende 7-10 min. opklarende spørgsmål og dialog fra panelet. Efter præsentationerne er der afsat yderligere tid til at de deltagende producenter og aftagere kan netværke. Møderne indeholder dog ingen forhåndstilsagn, forpligtelser eller garantier for et match.

Tid og sted:
Råvarematch foregår hos Københavns Madshus i Salen, 2. sal, Københavns Madhus, Ingerslevsgade 44, 1705 København V

  1. oktober kl. 13-16 (fuldt booket)
  2. oktober kl. 13-16 (Enkelte pladser)
  3. oktober kl. 13-16
  4. november kl. 13-16

Hvem kan være med?

Råvare Match er for dig, der er lille eller mellemstor fødevarevirksomhed i Region Hovedstaden, som har et eller flere produkter med et produktkoncept klar, som du gerne vil pitche til panelet. Du skal desuden have:

  • En stærk passion og en fængende, gerne personlig, historie bag dit produkt og din virksomhed.
  • Et produkt baseret på gode råvarer eller råvare-elementer, der er lokalt produceret i Region Hovedstaden.
  • Mulighed for en opskalering af produktionen og stor lyst til at udvikle dit produkt, dig selv og virksomheden.

Du skal desuden have:

  • Økologisk (eller kommende økologisk) produkt med grad af forarbejdning
  • Produkt med central indgrediens fra Region H
  • CVR i Region Hovedstaden
  • SMV status

Hvem er i panelet?

Panelets deltagere er nogle af de største urbane aftagere (aftagere fra byen -red.) af fødevarekoncepter i Region Hovedstaden, nemlig Tivoli, Scandic Hotels, Bella Center og Aarstidernes Gårdbutik. De har en vis størrelse og en god fleksibilitet i forhold til produktmængder. Alle personer i panelet har et ansvar for indkøb og viden om firmaets eller organisationens koncept.

Vil du tilmelde dig eller vide mere?

Produktkonsulent Tina Bjerregaard fra Agrovi er klar til at fortælle meget mere og hører gerne fra fødevareproducenter der er interesserede i at deltage.

Kontakt Tina Bjerregaard på tlf. 5119 9291 eller via mail

 

Paneldeltager om dét at være med i Råvare Match:

Robert Eggers, procurement specialist (indkøbsspecialist), Scandic Hotels udtaler sig her om hvorfor han har sagt ja til at deltage som “løve” i panelet:

Hvorfor har I valgt at deltage i Råvare Match?

Jeg vil gerne fjerne magten fra distributøren. I dag skal du som lille producent først finde nogen, der vil købe og distribuere dit produkt, inden du kommer ud til slutbrugere. Jeg bliver som kunde ’filtreret fra’ i forhold til, hvad der findes af muligheder derude.

Arrangementet er en god måde at lave et link mellem en producent med en stærk vision og et unikt produkt, som de står på mål for – og til os, der kan dele deres begejstring. Så de ikke møder en stor distributør/forhandler, der siger, at produktet skal kunne have en vis hastighed i omsætningen for, at de vil tage det i sortiment.

Hvad kan I byde ind med i forhold til producenterne? 

 Vi kan hjælpe nogen, der har et – forhåbentlig – super godt produkt og sige: ’Producer det, du kan, og så aftager vi det. Vi vil godt sætte hånden på kogepladen og bruge dit produkt, uanset hvad’.

Hvorfor er I interesseret i de mindre, lokale producenter?

Benhårdt sagt er vi nødt til at skille os ud med vores restauranter. Bæredygtighed og lokale råvarer vægter tungt hos os og vores gæster i dag, og der er en anden stolthed, når man kan sige til gæsten, at man selv har mødt producenten.

Hvad lægger du vægt på i deltagernes præsentation?

Vi vil gerne høre om bæredygtighed, at vi passer på vores jord, og at der er passion bag det, de laver. Der skal være en hel særlig drivkraft, for det er den passion, vi skal bringe videre.