Et boost til start og vækst for fremtidens fødevareproducenter

Nye veje for produktion og afsætning

Alle taler om bæredygtighed, lokale madoplevelser og unikke specialiteter som det nye store marked. Flere producenter har allerede suppleret primærproduktionen med nye produkter og alternativ afsætning og endnu flere går og pusler med hemmelige idéer til nye højværdiprodukter.

Men hvad er egentlig lokale fødevarer og hvad skal der til, for at det bliver en god forretning? Og kan man overhovedet regne med at det stadig er dét, forbrugerne vil betale for i morgen?

”Når man vælger at gå nye veje og satse på sin drøm, kræver det en helt anderledes entreprenant tankegang hos producenterne. Dlg, Arla eller Danish Crown kommer ikke længere automatisk og henter dine produkter og der er heller ingen, der ordner emballering, videresalg eller branding for dig. Drømmen kræver, at du lærer forbrugerne at kende og vurderer, hvad de sulter efter i fremtiden. Du skal kunne fortælle den historie om dit produkt, som giver dem lyst til at være en del af oplevelsen og til at betale en merpris i forhold til det billige alternativ i Netto. Drømmen om din egen produktion er en satsning som kræver investeringer – både i form af midler og i form af energi. Men det er det hele værd og med en gennemtænkt strategi og en fornuftig forretningsplan i ryggen, er målet ikke så fjernt endda” siger Mette Gold Frederiksen, Miljørådgiver hos Agrovi og fødevareiværksætter.

Agrovi og Nordsjællands Landboforening søsætter her i efteråret fire workshops målrettet producenter som tænker på at udvikle deres nuværende produktion eller afsætningsform eller som måske har en forretningsidé, som de er usikre på, om den kan bære rent økonomisk.  Målet er at deltagerne bliver inspireret og får viden, som kan kvalificere deres beslutning om at tage skridtet og gøre deres specialprodukter til en levevej på professionelt plan.

Workshoprækken er planlagt med fire individuelle workshops, hvor en række eksperter introducerer deltagerne til de vigtigste skridt, som den succesfulde fødevareiværksætter skal igennem før produktet kan blive en levevej.

Alle workshops afholdes med virksomhedsbesøg hos en relevant producent, hvor faglige indlæg fra en række eksperter krydres med værtens erfaringer.

Temaerne for efterårets fire workshops er:

1) Forbrugeradfærd og fremtidens fødevaremarked – Hvordan imødekommer jeg fremtidens marked når jeg lægger strategien?

2) Fra ide til produkt – Strategi, forretningsplan, finansiering og crowdfunding.

3) Branding og salg – Hvordan præsenterer jeg mit produkt og hvordan kommer jeg ud over rampen?

4) Myndighederne som partner – Myndighedskrav, egenkontrol og brug af egne bygninger

Deltagerne kan enten vælge en eller flere workshops, der kan hjælpe dem hen over en svær fase men workshoprækken kan også ses som et fortløbende, samlet forløb. Alle er velkomne til at deltage uanset hvor i processen man befinder sig.

Deltagelse koster 200,-  og dækker virksomhedsbesøg, ekspertoplæg og en let forplejning.